..
Leestijd: 20 minuten.
Auteur: Ed den Ouden.
Download:
dit blog als PDF.
Je moet een plan hebben voor je verkoopgesprekken. Tenminste, dat zou verstandig zijn. Hoe begin je? Hoe kun je het gesprek zo laten verlopen dat het resultaat heeft? Er bestaan allerlei gespreksmodellen voor het verkoopgesprek. De meeste zijn al behoorlijk oud en in grote lijnen komen ze overeen. We bespreken hier de bekendste modellen:
Het AIDA-model is al in 1925 ontwikkeld om de werking van reclame te illustreren (het woord marketing bestond toen nog niet). We kunnen het echter uitstekend gebruiken om het verkoopproces te structureren. De letters van AIDA staan voor de volgende fasen in het koopproces: Attention, Interest, Desire en Action. Toegepast op verkoopgesprekken levert het AIDA-model de volgende fasen:
Aandacht trekken
Goede openingszinnen in een autoshowroom zouden kunnen zijn: "Die is net binnen", "Deze trekt in 3 seconden op van nul tot honderd", "Sleutelt u graag?" of "Wilt u echt comfortabel rijden?"
Natuurlijk kunt je ook door je handelingen de aandacht trekken. Standwerkers op de markt zijn daar geniaal in. En hun verhaal is voortdurend gericht op het oplossen van een klantprobleem: pluisjes op een donkere stoelbekleding, teveel verschillende apparaten in de keuken of takken die te dik zijn voor een gewone snoeischaar.
Interesse wekken
In deze fase moet je niet alleen de interesse van de klant wekken. Je moet er ook voor zorgen dat de klant jou vertrouwt.
Drang tot kopen opwekken
Belangstelling van de klant voor een product is niet genoeg. De klant moet inzien dat hij of zij het product nodig heeft. Hij moet het willen hebben!
Afsluiten van de transactie
De vraag om tot kopen te beslissen is een cruciaal moment in het gesprek. Het is vrij moeilijk om te bepalen wanneer je met dat voorstel moet komen. Let daarom op de koopsignalen. We noemen er enkele:
Het voorstel tot kopen moet bovendien zo gebracht worden dat ook bij een negatieve reactie het gesprek kan worden voortgezet. Probeer je laatste vragen zo te formuleren dat ze met "ja" worden beantwoord. Voorbeelden:
"Bent u het er mee eens dat... ?"
"Dus, u bent ervan overtuigt dat... de oplossing is voor uw probleem?"
"Zal ik dan een bonnetje maken?"
Het is verstandig om woorden als aankopen, kopen, koop, betalen, kassa, koopcontract en dergelijke te vermijden. Positiever klinken woorden als: inpakken, voor verzending gereed maken, meenemen, opdracht, overeenkomst.
Bij het voeren van een klantgesprek is het handig het model VOCATIO te gebruiken. De eerste letters van dat woord staan voor de volgende gespreksfasen:
Verkenning
In de verkenningsfase achterhaal je wat het probleem van de klant is. Dat doe je door vragen te stellen. Je gaat daarbij als volgt te werk:
Omschrijving klantprobleem
Als de verkenningsfase is afgerond, vertelt de verkoper aan de klant wat hij van het verhaal begrepen heeft. Dus:
Confrontatie
Nu komt het er op aan een oplossing voor te stellen. Je doet een voorstel. Je geeft een advies, Je doet een aanbod:
Argumentatie
Als het aanbod is gedaan, moeten de voordelen van dit product of van deze dienst duidelijk worden. Stem je argumentatie af op de denkwijze van de klant. Het gaat daarbij om:
Verkoopargumentatie is voor een groot deel gebaseerd op kennis van de klant en productkennis. Het is erg belangrijk om de argumentatie te oefenen. Doe dit met collega's. Je kunt enorm veel van elkaar leren.
Tegenwerpingen opvangen
De klant kan nu met tegenwerpingen komen. De taak van de verkoper is:
Instemming verkrijgen
Als het gesprek goed verloopt, zal de koper instemmen met het aanbod. Er zijn een paar mogelijkheden:
Order verwerven
Het verkoopgesprek kan nu worden afgesloten. Dat kan op verschillende manieren:
DIBABA is het verkoopmodel van Goldmann. Het komt in grote lijnen overeen met de VOCATIO- aanpak. Eind vorige eeuw zijn veel verkopers met Goldmann's verkooptactiek vertrouwd geraakt. We geven een overzicht van de fasen van het model:
Definitiefase | Onderzoek naar het probleem en de wensen van de klant (zoals in de eerste twee fasen bij VOCATIO). |
Identificatiefase | Aanbieding van een oplossing. (als bij VOCATIO: confrontatie). |
Bewijsfase | Argumentatie. |
Acceptatiefase | Zoeken naar bevestiging door de klant. |
Bezitsdrangfase | Overtuiging van de noodzaak van de voorgestelde oplossing (als bij AIDA). |
Afsluitingsfase | Afsluiten van de transactie (als bij AIDA). |
Het ene model voor het verkoopgesprek is niet beter of slechter dan het andere. Ze verschillen eigenlijk vooral in de terminologie en de gedetailleerdheid. We zetten de modellen voor alle duidelijkheid even naast elkaar en voegen er een combinatiemodel aan toe.
AIDA | VOCATIO | DIBABA | SPIN | ASPO-PATAKA Combinatiemodel |
Aandacht trekken | Aandacht trekken | |||
Verkenning | Definitie | Situatie | Situatie verkennen | |
Omschrijving klantprobleem |
Probleem | Probleem definiëren | ||
Implicatie | Oplossingsbelang erkennen |
|||
Interesse wekken | Confrontatie | Identificatie | Noodzaak | Product aanbieden |
Argumentatie | Bewijs | Argumenteren | ||
Tegenwerpingen | Tegenwerpingen weerleggen |
|||
Drang tot kopen opwekken |
Instemming verkrijgen |
Acceptatie | Acceptatie bevorderen | |
Bezitsdrang | Kooplust opwekken | |||
Order verwerven | Order verwerven | Order verwerven | --- | Order verwerven |
Je ziet dat het AIDA-model de meest globale aanpak geeft. Het is uitstekend bruikbaar bij bijvoorbeeld verkoop van eenvoudige producten langs de deur, op de markt of in een winkel. In dit model is er weinig of geen aandacht voor het klantprobleem.
VOCATIO, DIBABA en SPIN bieden een klantgerichte aanpak. Het probleem van de klant staat centraal. Het ene model is wat gedetailleerder dan het andere. Deze modellen zijn bruikbaar ten behoeve van de verkoop van producten die wat duurder en/of ingewikkelder zijn. Bij diensten is dat vaak het geval.
Je zult niet altijd alle fasen van een model doorlopen tijdens een verkoopgesprek. En ze zullen ook niet altijd precies in de aangegeven volgorde komen. Let op de signalen van de klant en bepaal zelf wanneer een fase kan worden overgeslagen of naar voren gehaald. Gebruik het gespreksmodel dat het beste bij jou en je klant past. Van invloed zijn daarbij:
Evalueer je verkoopgesprekken regelmatig. Doet dat in ieder geval als je ontevreden bent over het resultaat van een gesprek. Probeer vast te stellen wat er is misgegaan en waardoor. Leer van je fouten. En oefen je gespreksopbouw en je verkoopargumentatie met collega's en/of vrienden.
Een moderne benadering van verkoopprocessen en gespreksopbouw:
Wat je vaak ziet in een verkoopproces is dat de gespreksonderwerpen en het belang daarvan gedurende het proces veranderen. En dat is ook logisch:
Wilt u meer Ace! Blogs lezen? Klik hier
Klik
voor de gegevens van onze cursuslocaties in Den Haag, Amsterdam, Den Bosch,
Rotterdam, Maastricht, Eindhoven, Breda, Utrecht, Arnhem, Amersfoort, Brussel en
Antwerpen.
Emailadres: info@ace-management-partners.nl
Centraal telefoonnummer: 0165 396 108
Ace! investeert permanent in kennis en is trendzettend in:
Accountmanagement, verkoop
Acquisitie, new business
Salesmanagement
Commerciële slagkracht
Call centers, in- en outbound
Arbeidsre-integratie
Werkhervatting na ziekte
Competentiemodellen
Competentiemanagement
HRM, personeelsmanagement
Inkoopvaardigheden
Persoonlijke effectiviteit
Communicatievaardigheden
Marketing, strategisch
Operationele marketing
Webmarketing, e-commerce
Management, leidinggeven
Strategisch management
Organisatiekunde
Lean en agile werken
Teams, teamwork
Productmanagement
Projectmanagement, Scrum
Train de trainer, didactiek
Klik
voor
meer details.
Meer Ace! Blogs: