Voorbeelden van coaching en coachingstrajecten:
- Coaching van een directieteam bij de implementatie van
organisatorische veranderingen bij een beursgang;
- Teamcoaching van een salesteam bij de ontwikkeling van bestaande
klanten en de uitbouw van new business;
- Teamcoaching van een marketingteam bij het genereren (pull) van nieuwe
leads;
- Advies voor de ombouw van een informerende website naar een commercieel
interactieve site tbv leadgeneratie en accountmanagement;
- Begeleiding van verkopers en verkoopteams (coaching) on the job en de introductie
van een nieuwe (standaard) werkwijze;
- Marketing & corporate communicatie: doe wat u belooft te zijn. Komen
uw imago en identiteit (nog) wel overeen?
- Opzet van targetstelling en -meting volgens de scorecardmethode
bij een groothandel farmacie;
- Het ontginnen van nieuwe markten en doelgroepen voor sales en marketing
van een ICT dienstverlener;
- Ontwerp van een acquisitiemethodiek (PAMA®) voor verkopers en marketing;
- Diverse trajecten op het gebied van de implementatie van e-mailmarketing;
- Coaching van een HRM team bij objectieve werving en selectie;
- Introductie van het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel binnen een
hoge school.
De coach staat los van de organisatie en heeft specifieke ervaring opgedaan
die waardevol is voor het realiseren van de gestelde coachingsdoelen. Een
coach is:
- Niet bedrijfsblind en breed georiënteerd;
- Zonder organisatorisch eigenbelang;
- Ervaren en kan meteen aan de slag;
- Tijdelijk, kosten zijn beheersbaar;
- Voor anderen geen bedreiging, vertrekt na het voltooien van de opdracht;
- Specifiek aangewezen om veranderingen te initiëren. Deze zullen
daardoor makkelijker geaccepteerd worden.
Ace! Business Coaching kan worden ingezet in bijvoorbeeld de volgende
situaties:
- Er is tijdelijk behoefte aan specifieke deskundigheid;
- Gebrek aan
kennis kan leiden tot stagnatie. Een coach kan dan zorgen
voor de benodigde kennis, waardoor nieuwe ideeën kunnen worden gerealiseerd;
- Er is behoefte aan ervaren inzichten en een frisse kijk op zaken;
- Er moeten veranderingen worden doorgevoerd waarvoor specifiek leiderschap
nodig is;
- Het bedrijf groeit erg hard;
- Er is een (team)conflict dat vraagt om een neutrale bemiddelaar;
- De onderneming bevindt zich in een cruciale strategische fase
van verandering;
- De toekomst stelt nieuwe eisen: wijzigingen in de strategie of organisatie
kunnen ertoe leiden dat het management tijdelijk moet worden aangevuld. Ook als de organisatie in de kern gezond is, maar de toekomst
nieuwe eisen stelt;
- Advisering van het management kan de beslissende doorbraak
zijn voor het realiseren van new business;
- Met coaching kunnen nieuwe systemen en werkwijzen worden gerealiseerd
en cultuurveranderingen en reorganisaties daadwerkelijk worden doorgevoerd;
- Turn around: resultaten lopen terug. De cashflow staat onder druk.
Financiers nemen een afwachtende houding aan. Het marktaandeel neemt
plotseling sterk af;
- Reorganisatie of versnelde groei. Deze complexe situaties kunnen ertoe leiden dat
er in de top van een onderneming bhoefte is aan een klankbord;
- Er moet een nieuwe koers worden uitgestippeld. Een coach kan hierbij
de functie van katalysator vervullen.
Executive coaching
Teamcoaching
Individuele coaching
Gerelateerde onderwerpen coaching
Blog - Gespreksstijlen bij coaching
Cursus
- Coachend leidinggeven
Wikipedia over
coaching (nieuw scherm)