In de training strategische verkoopprocessen komen de volgende onderwerpen
aan de orde:
- Inrichting van het verkoopproces:
- Strategisch
- Tactisch
- Operationeel
- Bedieningsconcepten
- Verkoopkanalen
- Klantsegmentatie: ABC-analyse
- Klantontwikkeling
- Soorten klantrelaties
- De sales funnel
- Het verbeterpotentieel van verkooporganisaties
- Interactie tussen sales en marketing: closed loop model
- Situationele aansturing, mens- en taakgericht leidinggeven
- Forecast en conversieratio
- Klantvriendelijk en klantgericht als strategie
- Ontwikkeling en begeleiding van werknemers
- Verkopers beoordelen
- Beloningssystemen
- Kwaliteit en zelf lerende organisaties
- Consolidatie van verkoopplannen per verkoper naar 1 masterplan
- Format voor een (strategisch)verkoopplan
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, luisteren, overwicht, samenwerken,
assertiviteit, overtuigingskracht, conflicthantering, confronteren, gespreksvaardigheid.
- Ondernemen: marktgerichtheid, klantgerichtheid.
- Leiding geven: taakgericht leidinggeven, mensgericht leidinggeven,
plannen en organiseren, groepsgericht leidinggeven, delegeren, voortgangsbewaking.
- Motivatie: resultaatgerichtheid, zelfmanagement, organisatieloyaliteit,
discipline.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, oordeelsvorming, besluitvaardigheid,
organisatiesensitiviteit, omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen
visie.