Strategie omvat de strategische besturing van een organisatie. Daarin gaat
het om een planmatige uitgewerkte lange termijn toekomstvisie van de organisatie
op een termijn van 3 tot 5 jaar:
- Missie en visie vormen het fundament van een strategie.
- Missie en visie beschrijven de identiteit van een organisatie, de
bestaansreden en een globaal toekomstbeeld.
- Een strategie concretiseert dit toekomstbeeld in termen van doelstellingen
die in de gewenste situatie bereikt moeten zijn.
- Scenario's of maatregelen beschrijven vervolgens het pad waarmee de
gewenste situatie bereikt kan worden.
Een strategie gaat in essentie om de vraag, hoe de organisatie extern waarde
wil toevoegen in zijn omgeving en zich intern moet ontwikkelen om dat mogelijk
te maken.
Inhoud van de training managementstrategie:
- De essentie van een strategie
- Hoe werkt een strategie?
- Hoe ziet een strategie eruit:
- Missie, waarom bestaan we
- Visie, waar gaan we samen naartoe
- Kritische succesfactoren
- Doelstellingen, wat zijn de resultaten die we willen bereiken
- Prestatie-indicatoren, waarmee meten we de resultaten
- Maatregelen, hoe willen we de resultaten bereiken
- Missie en visie: een voorbeeld
- Niet de top, maar de weg ernaar toe
- Een strategie ontwikkelen:
- Interne analyse
- Levenscyclus van een strategie
- Fundamentele uitgangspunten:
- Strategie
- Resultaten
- Structuur
- Cultuur
- Mensen
- Middelen
- Ketens
- Verbetermogelijkheden rondom een strategie
- Planning- & controlecyclus
- Kritieke succesfactoren, de balanced scorecard
- Doelstellingen en maatregelen
- Scenariodenken:
- Toegevoegde waarde (resultaten)
- Financiële impact (kosten)
- Organisatorische impact
- Doorlooptijd
- Complexiteit
- Externe analyse:
- Demografisch
- Ecologisch
- Politiek/juridisch
- Economie
- Sociaal–culturele ontwikkelingen
- Externe analyse: pushperspectief
- Pijlers van een strategie:
- Versterken marktpositie
- Verhogen klantwaarde
- Optimaliseren van de bedrijfsvoering en
- Maatschappelijk ondernemen
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in
deze training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie
Ontwikkelingsmodel® aan de orde:
- Ondernemen: ondernemerschap, marktgerichtheid, klantgerichtheid.
- Leiding geven: taakgericht leidinggeven, mensgericht leidinggeven,
plannen en organiseren, groepsgericht leidinggeven, delegeren,
voortgangsbewaking.
- Motivatie: initiatief, inzet, ambitie, resultaatgerichtheid,
zelfontwikkeling, zelfmanagement, organisatieloyaliteit, integriteit,
discipline.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, technisch inzicht,
oordeelsvorming, accuratesse, besluitvaardigheid, organisatiesensitiviteit,
omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen, innovatie,
creativiteit, visie.