Als leidinggevende zit je soms met de handen in het haar. Op sommige medewerkers
krijg je gewoon geen vat. Je probeert van alles. En toch: ze blijven steken in
Nou nee, toch maar niet. of Ja, maar ..., maar wat als?
De cursus prikkelende managementstijlen gaat over medewerkers en over
leidinggevenden.
En over hoe ze elkaar soms in een houdgreep hebben. In deze cursus leer je hoe je
als leidinggevende ervoor kunt zorgen dat je medewerkers verder komen. Hoe prikkel
je je medewerkers? En wanneer is het nodig om medewerkers te prikkelen? De managementstijlen
die je in deze cursus krijgt aangereikt zijn stuk voor stuk hulpmiddelen om in bepaalde
situaties bij bepaalde medewerkers te gebruiken. Daarmee krijg je als het ware een
gereedschapskoffer. We laten je ook zien wanneer en hoe je die gereedschappen kunt
gebruiken. We geven geen garantie: soms houdt het ook gewoon op. Mensen zijn complex
en onvoorspelbaar. Net als iedere professional moet een leidinggevende per situatie
nagaan wat de taak is, welke techniek hij nodig heeft en welk gereedschap hij daarbij
hanteert. Een cursus kan daarbij helpen. Maar ervaring en durf zijn minstens zo
belangrijk.
Inhoud van de training prikkelende managementstijlen:
- Prikkelende managementstijlen
- 2 sturingsmechanismen: taak (kennis en kunde) en gedrag (motivatie en
taakvolwassenheid)
- Situationeel management:
- Management by objectives, delegeren
- People management, coaching
- Proces management
- De allround manager
- Hoe medewerkers communiceren: DAS-model
- Hoe medewerkers redeneren: insight types
- Hoe en wanneer prikkelen:
- Klagers:
- Achterover leunen
- 360 graden feedback
- Het takenpakket inperken
- Een beoordelingstraject starten
- Medewerkers
- Motiveren
- Angsthazen:
- Laat de parachute zien
- Provoceren
- Gebruiksaanwijzing
- Kwetsbaar
- Plagen
- Overdrijven
- 360 graden feedback
- De tijdmachine
- Kanjers:
- Coach
- Erken de prestaties en maak verschil
- Laat ze gaan
- Tobbers:
- Investeer in opleidingen
- Investeer in loopbaanadvies en eventueel outplacement
- Investeer door een stage elders
- Medewerkers motiveren
- Medewerkers laten leren
- Storytelling
- Hoe beginnen met prikkelen?
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, luisteren,
sensitiviteit, overwicht, samenwerken, onderhandelen, assertiviteit, overtuigingskracht,
sociabiliteit, conflicthantering, confronteren, gespreksvaardigheid.
- Ondernemen: ondernemerschap.
- Leiding geven: taakgericht leidinggeven, mensgericht leidinggeven,
plannen en organiseren, groepsgericht leidinggeven, delegeren, voortgangsbewaking.
- Motivatie: initiatief, inzet, ambitie, resultaatgerichtheid, zelfontwikkeling,
zelfmanagement, organisatieloyaliteit, integriteit, discipline.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, oordeelsvorming, accuratesse,
besluitvaardigheid, organisatiesensitiviteit, omgevingsbewustzijn, cognitief
en interactief leervermogen, innovatie, creativiteit, visie.