Na deze training participatief leiding geven beschikken de deelnemers
over:
- Praktische tools met betrekking tot participatief leidinggeven
(medewerkers betrekken bij het leidinggeven)
- Essentiële vaardigheden die zij nodig hebben in het communicatie proces
als leidinggevende
- Vaardigheden die hen in staat stellen de verschillende typen medewerkers
succesvol te laten zijn
In deze training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Wat is participatief leidinggeven, en wat is het niet?
- 3 niveaus van participatie:
- Informeren
- Meedenken
- Meebeslissen
- Voorwaarden voor participatief leidinggeven
- Onderwerpen die zich lenen voor participatie
- Wat is de meerwaarde van participatief leidinggeven
- Hoe medewerkers communiceren: DAS-model
- Hoe medewerkers redeneren: insight types
- Hoe medewerkers te motiveren
- Leidinggeven aan groepen
- Leidinggeven aan individuele medewerkers
- Instrumenten die participatief leidinggeven mogelijk maken:
- Teambuilding
- Duidelijke doelen
- Een handige taak- en rolverdeling en duidelijke werkafspraken
- Open communicatie en een goede sfeer
- Gebruik conflicten
- Gebruik successen
- Werkoverleg
- Voorbereiding
- Werkafspraken vastleggen
- Overleg leiden
- Delegeren
- Coaching: instrument voor participatie
- Wat heb je nodig om participatief leiding te geven:
- Organisatiesensitiviteit
- Een rechte rug
- Vertrouwen in je mensen
- Vertrouwen in jezelf
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, overwicht,
samenwerken, overtuigingskracht, sociabiliteit, conflicthantering, confronteren,
gespreksvaardigheid.
- Leiding geven: taakgericht leidinggeven, mensgericht leidinggeven,
plannen en organiseren, groepsgericht leidinggeven, delegeren, voortgangsbewaking.
- Persoonlijkheid: aanpassingsvermogen, vasthoudendheid.
- Motivatie: initiatief, inzet, ambitie, resultaatgerichtheid, zelfontwikkeling,
zelfmanagement, organisatieloyaliteit, discipline.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, oordeelsvorming, besluitvaardigheid,
organisatiesensitiviteit, omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen,
innovatie, visie.