Als je manager bent, is het motiveren van je medewerkers misschien wel je belangrijkste
taak. Of niet? Medewerkers verdienen toch een salaris? Ze zijn verplicht om daar
veel voor terug te doen. Als ze niet gemotiveerd zijn, moeten ze maar een andere
baan zoeken... Het zit zo: jij hoeft niet voor je medewerkers te bedenken wát hen
moet motiveren, maar jij helpt hen te ontdekken wat hen drijft. Als jij dat weet
kun je met hen samen een stimulerende werkomgeving creëren waarin zij hun behoeften
kunnen bevredigen. Deze training leert je hoe je dit aanpakt. Trouwens niet alleen
nuttig voor leidinggevenden; iedereen kan een bijdrage leveren aan een motiverende
omgeving.
Inhoud van de training medewerkers motiveren:
- Wat is motivatie?
- Hoe medewerkers communiceren: DAS-model
- Hoe medewerkers redeneren: insight types
- De motivatieketen
- Motivatieproblemen begrijpen:
- Het lijkt simpel, maar iedereen is anders!
- (De)motiverende omstandigheden
- (De)motiverende doelen
- Wat motiveert iemand voor zijn werk:
- Behoeftepiramide van Maslow:
- Vijf niveaus, eerst stap 1, dan pas 2, et cetera
- Achter elke actie zit een behoefte verstopt
- Gebrek aan bevrediging demotiveert
- Andere behoefte, zelfde taak
- Iedereen werkt aan elk niveau
- Waardering en zelfontplooiing:
- Motiverende doelen:
- Wanneer is een doel motiverend:
- Je kunt het je voorstellen
- Het doel sluit aan bij een behoefte die je voelt en een belangrijke
waarde
- Je vindt het resultaat nuttig
- Je hebt invloed op het doel
- Je gelooft dat het gaat lukken
- Je vindt de weg naar het doel goed
- Je hebt invloed op de methode
- Je kunt zelf het resultaat beoordelen
- Wat nu als de doelen niet aan deze eisen voldoen?
- De invloed van het persoonlijkheidstype:
- Myers-Briggs-Type-Indicator
- Wat motiveert medewerkers niet:
- Motiveren is aanwezige motivatie ontkennen
- Te lage verwachtingen werken demotiverend
- Een beloning demotiveert
- Wat is je rol als leidinggevende:
- Observeer, vraag en reflecteer
- Erken de behoeften
- Help een motiverend doel te verzinnen
- Geef feedback en draag bij aan realistische verwachtingen
- Laat mensen doen waar ze goed in zijn en hoe ze het willen
- Belangrijkste tip: geef aandacht
- Je kunt mensen niet motiveren, mensen motiveren zichzelf
- Motivatie omzetten in resultaten
- Checklist met 99 motivatoren
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, luisteren,
sensitiviteit, overwicht, samenwerken, onderhandelen, assertiviteit, overtuigingskracht,
sociabiliteit, gespreksvaardigheid.
- Leiding geven: taakgericht leidinggeven, mensgericht leidinggeven,
groepsgericht leidinggeven.
- Persoonlijkheid: aanpassingsvermogen, flexibiliteit, durf, stressbestendig.
- Motivatie: initiatief, inzet, ambitie, resultaatgerichtheid, zelfontwikkeling,
zelfmanagement, organisatieloyaliteit, integriteit, discipline.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, oordeelsvorming, besluitvaardigheid,
organisatiesensitiviteit, omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen,
innovatie, creativiteit, visie.