Na deze training leiding geven 2 (situationeel management) beschikken
de deelnemers over:
- Praktische tools met betrekking tot dagelijks leidinggeven
- Essentiële vaardigheden die zij nodig hebben in het communicatie proces
als leidinggevende
- Vaardigheden die hen in staat stellen de verschillende typen medewerkers
succesvol te laten zijn
In deze training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Hoe medewerkers communiceren: DAS-model
- Hoe medewerkers redeneren: insight types
- Essentiële communicatieve vaardigheden van de leidinggevende:
- De vraagtrechter
- Actief luisteren
- Parafraseren
- Feedback geven
- Nee zeggen
- Omgaan met weerstand
- Hoe medewerkers te motiveren
- Test: uw voorkeursstijl van leidinggeven
- Inzicht krijgen in diverse stijlen van leidinggeven:
- All round management
- De coachende people manager
- De efficiente procesmanager
- Management by objectives
- Het bepalen van het competentieniveau van de medewerkers:
- Motivatie en taakvolwassenheid
- Competentie = bereidheid x kunde
- Wat is het niveau van mijn medewerkers
- Hoe pas ik mijn stijl van leidinggeven aan op het competentieniveau
van mijn medewerkers?
- Welke invloedsstijlen heb je als leidinggevende tot je beschikking?
- Situationeel leiding geven aan medewerkers met een:
- Hoge motivatie en hoge deskundigheid (delegeren)
- Hoge motivatie en lage deskundigheid (sturen)
- Lage motivatie en hoge deskundigheid (coachen)
- Lage motivatie en lage deskundigheid (instrueren en controle)
- Prikkelende managementstijlen
- Medewerkers ontwikkelen in het situationeel managementmodel:
- Een andere aanpak:
- De dramadriehoek
- Leiden
- Begeleiden
- Vrij laten
- Dilemma's van de manager:
- Hoe gebruik ik mijn hiërarchisch overwicht?
- Hoe formeel of informeel moet ik me gedragen?
- Wanneer moet ik corrigerend optreden?
- Een onaangename beslissing. Wat nu?
- Wat te doen met signalen van ontevredenheid, bezorgdheid en stress?
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, overwicht,
samenwerken, overtuigingskracht, sociabiliteit, conflicthantering, confronteren,
gespreksvaardigheid.
- Leiding geven: taakgericht leidinggeven, mensgericht leidinggeven,
plannen en organiseren, groepsgericht leidinggeven, delegeren, voortgangsbewaking.
- Persoonlijkheid: aanpassingsvermogen, vasthoudendheid.
- Motivatie: initiatief, inzet, ambitie, resultaatgerichtheid, zelfontwikkeling,
zelfmanagement, organisatieloyaliteit, discipline.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, oordeelsvorming, besluitvaardigheid,
organisatiesensitiviteit, omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen,
innovatie, visie.