Na de training coaching door managers 2 beschikken de deelnemers over:
- Praktische tools met betrekking tot het coachen van zowel individuen als
afdelingen;
- Essentiële vaardigheden die zij nodig hebben in het communicatieproces als
leidinggevende;
- Vaardigheden die hen in staat stellen de verschillende typen medewerkers
succesvol te laten zijn.
In deze training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Hoe medewerkers communiceren: DAS-model
- Hoe medewerkers redeneren: insight types
- Waarom coachen:
- Verspil uw waardevolste bedrijfsmiddel niet
- Toegankelijkheid voor coaching
- De voordelen van coaching
- Wat is een goede coach:
- Kenmerken van een coach
- Houding in actie vertalen
- Wat willen uw spelers:
- Motivatie die verder gaat dan het loonstrookje
- Drie zaken die uw medewerkers motiveren
- Strategieën om motivatie te coachen
- Wat is goed coachen:
- Hoe mensen uw lichaamstaal interpreteren
- Hoe u lichaamstaal kunt laten spreken
- Waaruit een goede coachingsessie bestaat
- Goede vragen stellen:
- Aan welke eigenschappen voldoen goede vragen
- De 7 voornaamste soorten vragen
- Waarom vragen waarom
- Drie adviezen voor het stellen van vragen
- Goed luisteren:
- De kenmerken van effectief luisteren
- De H's van goed luisteren
- Na het luisteren
- Problemen oplossen door coachen:
- Problemen oplossen in 7 stappen
- Omgaan met situaties van verschillende moeilijkheidsgraad
- De coach als trainer:
- Richtlijnen voor de coach als trainer
- Voor, tijdens en na de training
- Wat voor een soort trainer moet u zijn
- Perspectief van effectieve training
- Een ideale trainingssessie
- Hoe meet je of het gewerkt heeft?
- De coach als mentor:
- Soorten mentorschap
- Wat heeft een effectieve mentor nodig
- Het werk definiëren
- Mentor zijn om te motiveren
- De grenzen aan het mentorschap
- De coach als corrector:
- Vermijd confrontatie, zoek de dialoog
- Positieve specifieke actie
- Geef aan wat de consequenties zijn
- Bouw voort op wat mogelijk is ipv onmogelijk
- Kijk naar de toekomst
- Verkeerde correctiemethoden
- Valkuilen bij coaching:
- Het doel ontbreekt
- Stress van uw kant
- Angst en wantouwen van hun kant
- Verzet tegen verandering
- Gebrek aan vaardigheden als coach
- De taalbarrière
- Andere bedreigingen
- Stappen op weg naar goede coaching:
- Beschrijf het probleem en geef aan hoe het wel moet
- Brainstorm over de mogelijke aanpak
- Ontwikkel een actieplan
- Stel deadlines
- Leg evaluatiecriteria vast
- Help de actie
- Het vervolg
- Feedback:
- Waaruit goede feedback bestaat
- Voordat u feedback geeft...
- Slecht nieuws overbrengen
- Feedback over uw feedback
- Coachen door te belonen:
- Tastbare beloningen
- Symbolische beloningen
- Niet-tastbare beloningen
- Regels voor belonen
- De coach als cheerleader
- Bonusprincipes voor goed coachen:
- Het doet er niet toe waar u begint
- Je kunt niet iedereen controleren
- Neem snelle besluiten
- Verspil geen tijd
- Stel voortdurend vragen
- Iedereen maakt fouten
- Voel boosheid, maar handel er niet naar
- Objectiviteit bestaat niet echt
- Wees specifiek
- Beperk details
- Zie angst onder ogen
- Coach door een goed voorbeeld te geven
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, luisteren, sensitiviteit, samenwerken,
sociabiliteit, confronteren, gespreksvaardigheid.
- Leiding geven: mensgericht leidinggeven, groepsgericht leidinggeven.
- Persoonlijkheid: aanpassingsvermogen, flexibiliteit, durf, stressbestendig,
onafhankelijkheid.
- Motivatie: resultaatgerichtheid, zelfontwikkeling, zelfmanagement,
organisatieloyaliteit, integriteit, discipline.
- Analyse en besluitvorming: besluitvaardigheid, organisatiesensitiviteit,
omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen.