Na deze training inkoopvaardigheden beschikken de deelnemers over:
- Veel praktische tools met betrekking tot operationeel en strategisch
inkopen
- Essentiële vaardigheden die zij nodig hebben in het communicatieproces naar
interne klanten en leveranciers
- Essentiële vaardigheden die zij nodig hebben in de samenwerking binnen de
eigen organisatie
Inhoudsopgave van de cursus inkoopvaardigheden:
Deel 1 - Inkoopstrategieën
- Segmentatie inkoopgebieden en inkoopstrategieën:
- Routinematige inkoop
- Strategische inkoop
- Hefboom inkoop
- Bottleneck inkoop
- ABC-analyse:
- Leveranciers en producten segmenteren volgens de ABC-methode
- Planning van inkooptargets en resultaten
- Planning en realisatie van inkoop per leverancier en productgroep
- Verbetering van de inkoop-winstverhouding
- Sourcingsbeleid: samenwerken met de juiste leveranciers
- Leveranciersmanagement: inrichten van de juiste leveranciersrelatie
- Contractmanagement: bewaken van de leveranciersprestatie
Deel 2 - De praktijk
- Inkooptechnieken:
- Planmatig inkopen
- Bestaande leveranciers en nieuwe leveranciers
- Inkoopgesprekken:
- Fasen van het gesprek
- Koop- en investeringsmotieven
- De soorten vragen
- BBB inventarisatie
- SPIN inventarisatie
- Bezwaren en weerstand
- Argumentatiefase
- Prijsonderhandelingen
- Afsluiten van het gesprek
- Gespreksmodellen
- Up purchasing & cross purchasing
- Offertes:
- Aanvragen
- Beoordelen
- Complexe offertes vergelijken
- Commerciële mindset
- Besparen met inkoop
- Doelstellingen & targets
- Organiseren van inkoop: afstemmen op de behoefte van de interne klant
- Instrumenten om inkoop binnen organisaties te stroomlijnen en te
monitoren
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, schriftelijke
communicatie, luisteren, overwicht, samenwerken, onderhandelen, assertiviteit,
overtuigingskracht, gespreksvaardigheid.
- Ondernemen: ondernemerschap, marktgerichtheid, klantgerichtheid.
- Leiding geven: plannen en organiseren, delegeren, voortgangsbewaking.
- Motivatie: initiatief, resultaatgerichtheid, zelfmanagement, organisatieloyaliteit,
discipline.
- Analyse en besluitvorming: probleemanalyse, accuratesse, besluitvaardigheid,
organisatiesensitiviteit, omgevingsbewustzijn, cognitief en interactief leervermogen,
innovatie, creativiteit, visie.