Na deze training communicatievaardigheden 1 zijn de deelnemers in staat:
- Om zelfstandig als verkoper of accountmanager te functioneren
- De intense relatie tussen de eigen organisatie en die van de afnemer op
te bouwen, te onderhouden en te behouden.
- De commerciële mogelijkheden die daardoor ontstaan, optimaal te benutten.
In deze training komen de volgende onderwerpen aan de orde:
- Klantgerichtheid en klantvriendelijkheid
- Verkopen: vragen en luisteren
- Test: uw natuurlijke communicatiestijl
- Verbale communicatie en non verbale communicatie
- Hoe mensen communiceren: DAS-model
- Hoe mensen redeneren: insight types
- Commerciële mindset
- Telefonisch afspraken maken:
- Benadering nieuwe of bestaande klanten
- 2 gespreksdoelen: een afspraak en een tweede laagdrempelig doel
- Gebruik van doorvertaalde USP's
- Contactbezwaren en inhoudelijke bezwaren
- Pushtechniek versus pulltechniek
- Eerst zelf geaccepteerd worden
- De fasen van het accountmanagementgesprek:
- De gespreksopening
- Inventarisatie in een gesprek:
- De SPIN-methodiek voor inventarisatie:
- Situatie
- Probleem
- Implicatie
- Noodzaak of nut
- Modernere SPIN-varianten
- De BBB-methodiek voor inventarisatie
- Vrije inventarisatie
- Feedback geven
- Omgaan met bezwaren en weerstand
- De argumentatiefase in een gesprek
- Overtuigingsstijlen
- Communicatie rondom de prijs of investering
- Het afsluiten van het gesprek met actiepunten voor de nabije toekomst
- Sturing en leiding in een gesprek
- Andere bekende gespreksmodellen:
- AIDA
- VOCATIO
- DIBABA
- Jouw voorkeursstijl
- Situationele communicatie met klanten:
- Gesprekspartners met: helikopterview, hoog kennisniveau
- Gesprekspartners met: weinig helikopterview, hoog kennisniveau
- Gesprekspartners met: helikopterview, laag kennisniveau
- Gesprekspartners met: weinig helikopterview, laag kennisniveau
- Klantvriendelijkheid en klantgerichtheid
Optioneel:
- Deze training kan worden gevolgd door de training communicatievaardigheden
2
Naast de in de inhoudsopgave genoemde taakspecifieke competenties, komen in deze
training ook de volgende gedragscompetenties uit het Ace! Competentie Ontwikkelingsmodel®
aan de orde:
- Interactie: mondelinge communicatie, mondelinge presentatie, luisteren,
samenwerken, onderhandelen, assertiviteit, overtuigingskracht, conflicthantering,
gespreksvaardigheid.
- Ondernemen: klantgerichtheid.
- Persoonlijkheid: flexibiliteit, vasthoudendheid.
- Motivatie: initiatief, resultaatgerichtheid, zelfmanagement.
- Analyse en besluitvorming: oordeelsvorming, besluitvaardigheid, cognitief
en interactief leervermogen, creativiteit.